web widgets

Monday 24 March 2014

Rajuk

Hmm..
Rajuk !
Merajuk !

 Day 1..

Puas berfikir nak bercerita pasal apa ya untuk tema 'rajuk'..hmm..
Opss, bukan pasal CINTA ya..hee..
Daripada saat tema diberi,
Fikiranku menerawang mencari-cari apa yang perlu aku tulis,
Wow, 4 hari berfikir ya..
Sampai Sir Azzwan dah tanya..
Zulaikha ! Zulaikha !

Day 7..

Allah..aku terlambat lgi..(xpernah nk pandai urus masa)..
Tapi,
Alhamdulillah..Insha-Allah ini ceritanya..
Selepas minta izin dari sahabat untuk berkongsi..

Aku merajuk?
MUNGKIN..
Dengan siapa?
ALLAH..
Eh ?
EH..
Sebab apa?
SEBAB DAH LAMA DIA TIDAK BERI AKU SAKIT..
.......
Hmm. !!!

Zulaikha, dahulunya seorang insan yang sangat sensitif, sekarang juga tapi kurang banyak dah. Pantang sikit je orang buat die, memang muka masam mencuka, jantung berombak, senyum kelat, pahit sangat, semua ada. Ha, tu simptom dia merajuklah tu. Kalau bab berkawan ni, memang 'fail' sebab suka sangat merajuk tapi yang bestnya zulaikha 'agak' mudah dipujuk jugalah ( depends on situation ).

Sekarang, dah matang kan. So, Zulaikha pandai kawal emosi dia bila berhadapan dengan kawan-kawan. Simpan dan pendam je kadang-kadang tu. Senyum di luar, tapi di dalam hanya Dia yang tahu.
Aku ada seorang sahabat. Subhanallah, perkenalan yang singkat sudah mengikat tali ukhwah antara kami.
Rapatnya kami pernah orang menganggap kami 'les....'..Ehem, kami masih ada iman ya. Daripada rapat dengan kawan lelaki, 'which one is right' ?.Kami, dalam kuliah, duduk sebelah menyebelah, dalam kelas tutorial juga, makan di cafe bersama, siap suap-menyuap bagai lagi. Syukur, kumpulan KUMBE menemukan kami sebenarnya.

Seorang yang garang sebenarnya tetapi bila denganku mampu berubah selembutnya kerana bicara aku yang lembut, mungkin. Persahabatan menjadi lebih erat pabila dia melalui satu proses penghijrahan. Insha-Allah dalaman dan luaran. Sokongan dan semangat yang ku berikan padanya lebih menguatkan juga persahabatan kami.

Secara lumrah, dalam kehidupan berkawan, bercinta atau perkahwinan sekalipun, pasti ada masam dan manisnya.Sahabatku seorang yang kalau nak tahu tentang suatu perkara , dia nak tahu 'time' tu juga. Pernah berlaku sedikit salah faham antara kami. Hari ketika aku sedang belajar berkumpulan bersama-sama rakan-rakan tutorial bagi menyiapakan latihan perakaunan bagi program Teknik Menjawab Soalan Peperiksaan (matrikulasi) yang akan diadakan di Masjid Al-Azim, Melaka pada esok harinya.
Malam itu, sahabatku tidak hadir. Alhamdulillah, perbincangan dengan rakan-rakan lain berjalan dengan lancar. Dalam masa yang sama, sahabatku kerap menghantar 'sms' untuk bertanya soalan yg dia kurang faham. Aku menjawab dengan tenang cuma hendak menerangkan penyelesaian soalan akaun ni agak rumit melalui 'sms' sebenarnya. Sehingga 1 soalan, aku menyuruhnya turun menyertai kami pada malam itu di kafe kerana tidak mampu untuk menjelaskan melalui 'sms'

Sahabatku tidak mahu, dia kata dia seorang sahaja sedangkan bagi aku blok dia sudah cukup dekat dengan kafe dan dia boleh pulang berdua dengan seorang lagi rakan yang memang sudah menyertai kumpulan perbincangan. Dia terus-menerus mesej meminta aku menjawab soalannya.
Aku tidak membalas kerana sedang sibuk berdiskusi dan mengambil alternatif untuk menerangkan penyelesaian tersebut pada seorang rakan yang satu blok dengan dia supaya dia boleh 'explain' pula jawapannya pada sahabatku. Aku menyuruh rakanku itu pulang cepat dan beritahu sebab aku dah dapat rasakan aura yang sahabatku seperti hendak marah. Aku tahu.

Aku pulang ke bilik untuk bersolat, sahabatku terus-menerus mesej tanpa henti. Sampai satu tahap, sahabatku mesej yang lebih kurang " Awk, balaslah cepat mesej saya". Saya tidak reply kerana dah minta kawan 'explain' padanya. Tapi dia teruskan mesej lagi, "Awk, tolonglah balas mesej saya, selama ni kalau awak tanya, saya akan balas mesej awk tau" (lebih kurang macam ni la).

Ya Allah, terkejut aku membaca mesejnya. Kenapa ada unsur 'ungkitan' di situ. Allah, sentap aku membacanya. Hati aku masa itu, hati aku terlalu MERAJUK tatkala membaca mesej itu. Terlintas di hatiku ketika itu, " Awak, sabar sedikit ye, sebentar lagi rakan awak akan datang 'explain' pada awak". Aku tidak 'reply' untuk aku mendidik prasangkanya, cuba 'think positive' mana tahu aku tiada kredit nak membalas atau sedang melakukan perkara lain yang lebih penting. Aku terus 'call' rakanku bertanyakan :

Aku : Awak kat mana? (nada agak serius)
Rakan : Aku ada kat dewan jumpa .... kejap.
Aku : Kenapa tak balik lagi ? (nada marah). Tahu tak (sahabat) mesej tadi, bertubi-tubi dan macam nak marah saya. Awak baliklah cepat, pergi 'explain' pada dia. Dia ada text awak apa-apa tak?
Rakan : Aku balik kejap lagi. Dia ada 'text' tadi, ajak duduk sama-sama dalam bas esok.
Aku : ( Allah, sangat terkejut ketika itu sebab kami dah berpakat akan duduk sama-sama dalam bas, begitu pantas dia menukar fikiran. Umpama persahabatan kami tiada makna. Aku menangis di hadapan rakan sebilikku).

Aku menunaikan solat dan kebetulan ada kawan datang bilik dan luahkan sedikit padanya lalu ada 'call' masuk dari (sahabat). Aku tahu dia hendak meminta maaf tapi aku tidak mampu nak jawab. 'RAJUK' hatiku tika itu dia tidak tahu. Aku jawab untuk 'call' seterusnya.

Sahabat : Awak, saya minta maaf sangat-sangat. Saya memang macam ni pun. Awak, maaf sangat. Zulaikha, awak okey tak?
Aku : (suara mendatar tanpa perasaan). Hmm, tidak mengapa. Maaf tidak 'reply'. Saya ada kerja sedikit tadi. ( Aku menyembunyikan 'RAJUK' hatiku ketika itu dan 'act cool' sedangkan hati sangat sakit ketika itu).
Sahabat : Awak, saya minta maaf tau.

Esoknya, aku bersedia emosi dan mental untuk berjumpa dia. Sepanjang perjalanan dalam bas, komunikasi yang berlaku adalah kurang rancak seperti sebelum ini. Aku tidak mampu untuk bergembira ketika itu. Hanya sekadar senyum tawar. Kerana tiada yang tahu akan hati yang sedang MERAJUK. Mungkin dia perasan tapi maaf sahabat. RAJUK hati ku, aku sembunyikan, tiada yang memujuk kerana tiada yang tahu.

Sungguh terkesan atas situasi yang berlaku.
Ya, aku MERAJUK dengan sikapnya.
Tapi dia tidak tahu akau RAJUKANKU.
Jadi, RAJUKANKU tidak terpujuk.
Hanya Dia yang thu.

Sahabat, maaf andai kisah ini mengguris hati,
Mungkin sebagai pelengkap entri,
Hanya Dia yang tahu niat di hati,
Ku harap Redha-Nya setia menemani.




 Maaf, ambil masa yang sangat lama..
Sahabat, jangan buat aku merajuk lgi ye.

No comments:

Post a Comment