web widgets

Sunday 30 March 2014

Move On

Teruskan, Teruskan dan Teruskan..
Teruskan berfikir untuk tema kali ini,
Teruskan menaip entri demi entri,
Teruskan mencari 1001 bait kata untuk diselit bersama,
Teruskan memujuk hati untuk bercerita darinya,
Teruskan, Teruskan dan Teruskan.

Subhanallah, 
'Move On' adalah 1 langkah atau keputusan yang agak sukar dibuat,
Dan kesannya akan berbeza bagi setiap insan.
Insha-Allah, kesan yang positif dan bermotivasi akan dapat dirasai.

Cita-cita,
Aku menanam cita-cita untuk menyambung pelajaran dalam jurusan Perakaunan pada peringkat 'degree'.
Alhamdulillah, Allah memudahkan jalanku sebelum itu. Aku berada dalam kelas Akaun pada peringkat menengah dan ditawarkan belajar dalam jurusan Perakaunan oleh pihak Matrikulasi dan UITM (diploma).
Aku memilih Matrikulasi dan cuba yang terbaik bagi mencapai cita-citaku.
Namun, apakan daya, aku merancang. Allah juga merancang.
Allah merancang bagiku untuk berada dalam jurusan Ekonomi pada peringkat 'degree'. Dan aku yakin rancangan Allah adalah yang terbaik. Agak sukar pada permulaannya untuk aku menerima hakikat ini. Ditambah pula dengan kekecawaan yang digambarkan pada wajah guru-guruku ketika aku menyampaikan berita ini. Mereka ingin ada salah seorang pelajarnya memanfaatkan ilmu yang pernah diajar. Aku jadi kecewa dan lemah. Aku menangis.
Allah.
Pernah terdetik rasa tidak ingin meneruskan. Ibu ayah, "kakak nak berhenti, boleh?". Ya, aku pernah melafazkan pertanyaan itu.
Tetapi salah seorang guruku telah mengubah menatlitiku untuk aku TERUSKAN apa yang telah Allah rancang. Katanya, jalan untuk mencapai apa yang kita impikan tidak mudah. Lorongnya juga tidak selalu lurus. Kadang-kadang Allah letak halangan di tengah jalan tu, nak lihat betapa kuat usaha kita untuk menempuh halangan itu bagi mencapai cita-cita itu. Ini adalah ujian. Ujian untuk didik hati ini. Agar sedar adanya Pencipta yang menyusun kehidupan ini.
Benar, Benar apa yang dikatakan.
 Aku perlu TERUSKAN.
I need to MOVE ON.
Baru sedikit sahaja ujian ini.
Aku tidak boleh berhenti,
Jangan berputus asa, Jangan terduduk dahulu sebelum ambil langkah untuk meneruskan.
Sehingga hari ini, pelbagai hikmah dan pengajaran yang aku dapat.
Kerana itu, aku mengatakan MOVE ON adalah langkah yang sangat sukar dilakukan tetapi sangat hebat kesannya.
Kehidupan, tidak akan selalu indah, wahai hati.
Teruskan langkah, Jangan mengalah..:)



Capailah Redha Allah, hatiku sayang.
Keep on MOVE ON...
Allah always with you,my dear heart..





No comments:

Post a Comment